Per spoor naar berlijn

Kilometers spoor schieten onder mij door…

Daar zat ik dan weer… Of beter gezegd, daar zaten wij. Op naar Berlijn. Drie maanden geleden was ik met de trein naar Zwitserland gereisd. Dit keer zou ik dichterbij huis blijven. Althans dat leek zo. Een vriendin en ik zouden voor drie dagen in Berlijn verblijven. De reis zou goed zijn voor zo’n vijf à zes uur reizen. Op topsnelheid gaat het spoor met zo’n 330 kilometer per uur onder je door. Het was vroeg in de morgen, om 06.05 zou de trein vertrekken. Wat betekende dat onze wekker al om vijf uur ging. Zoals in de volksmond wordt gezegd: “Je moet er wat voor over hebben”, was zeker van toepassing. Gelukkig hoefde ik het niet alleen van mijn intrinsieke motivatie te hebben… Al gauw drong het tot mij door dat vliegen ongeveer net zoveel tijd in beslag zou nemen als treinen. Als je het nagaat, voor “Nederlandse” begrippen is het normaal om 1,5 uur van tevoren aanwezig te zijn op het vliegveld. Er vanuit gaand dat je vanaf Amsterdam vliegt, duur de vliegreis een uur. Je zou zeggen dat je met 2,5 uur in Berlijn bent wat dús korter is dan treinen, maar niets is minder waar. Het vliegveld is op zo’n … km afstand van het centrum. Daarnaast ben je afhankelijk van bagage ongeveer een half uur kwijt. Hierna volgt een trein- en/of busreis naar het centrum van Berlijn… Naja, in ieder geval die richting op. Voordat je het weet is er twee uur verstreken wat in totaal ook op zo’n vijf uur reizen aankomt. In de wetenschap van deze gedachte kon mijn morgen niet meer stuk.

Eenmaal in de trein werden we netjes verwelkomd door de hoofdconductrice. We ploften meteen op onze stoelen, die overigens het dichtstbij de wc zaten en de bagageruimte. Beter kon bijna niet… Ook voor de rest van de passagiers was er voldoende ruimte voor het opbergen van bagage en het opladen van een mobiel apparaat. Niet te vergeten, naast elke coupé zat een toilet. Geen nood dus om een kwartier lang te moeten wachten voordat je naar de toilet kan. Het was rustig… wat de perfecte gelegenheid bood om wat bij te slapen. Rond een uur of acht werden we voor het eerst gecontroleerd. Opvallend was dat ik ten opzichte van mijn reis naar Zwitserland er elke twee uur gecontroleerd werd, terwijl het treinpersoneel in deze trein, al na de eerste keer, vroegen wie er bij gekomen waren en ons daarmee niet meer controleerden. Wellicht niet een waterdichtsysteem, maar wel lekker als je nog even ligt te ronken. Terwijl de ochtend vorderde, werd het drukker. Ongeveer 80% van de plaatsen, in onze coupé, waren gereserveerd. Dit hadden wij zelf ook gedaan. Het kost je €4,- meer per persoon, maar bespaart je een hoop stress en onnodig geschuif dan wel niet onrust op zo’n vroege morgen.

De terugreis was beduidend drukker. We hadden ervoor gekozen om de halve dag nog in Berlijn te spenderen. De trein vertrek om 16.35, een tijdstip waar het ongeacht de bestemming vaak druk is in een trein. Desondanks verliep de treinreis soepel en leken onze zitplaatsen groter in vergelijking met de heenreis. Toen we de Nederlandse grens over kwamen, concludeerden we dat het voordeliger zou zijn om nog iets verder te reizen en daarmee dus niet uit te stappen in de stad waar we oorspronkelijk het ticket voor gekocht hadden. We legden ons plan voor aan de conducteur die aangaf er geen moeite mee te hebben (aangezien we als studenten toch gratis doordeweeks reizen en het een hoop tijd zou schelen om niet in- en uit te checken op het perron. Met zo’n vriendelijke en meedenkende conducteur, die overigens ook uitgebreid via de intercom de overstapmogelijkheden vertelde, was het weer fijn thuiskomen.

Lees over meer meer leuke bestemmingen met de trein of het eerdere verhaal van Ilse. Bekijk op www.greentickets.app of www.treinreiswinkel.nl zelf jouw ideale treinreis en hoeveel CO2 jouw reis bespaard!

Frank Geschreven door:

SCHRIJF ALS EERSTE EEN REACTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *